top of page

Cupcakes, muffins, brioșe?


Acum vreo 10 ani, pe vremea când eram plecată cu Erasmus în Spania, aveam un coleg italian, să-i zicem Gianni, care îl tot întreba pe un alt coleg, de fel din Rio de Janeiro, cum se zice în braziliană la nu știu ce. Brazilianul - să-i zicem João, diplomat: „în portugheză se zice...”. La care Gianni, „ok, dar în braziliană cum se zice?” Și tot așa până când săracul João a uitat că-i băiat fin și i-a făcut teoria limbii portugheze, cam ca la proști, așa.


Câteodată mă apucă și pe mine teoria când începe să mă întrebe lumea ce brioșe mai fac. Dar îmi dau seama că e nedrept să mă burzuluiesc atâta timp cât cei care au început să comercializeze muffins (și, mai târziu, cupcakes) pe la noi nu au știut cum să traducă și li s-a părut lor așa că seamănă între ele, așa că de ce să nu le vindem sub numele de brioșe pe toate, că-i tot un drac.


Tot, dar nu prea, zic eu. E ca și cum ai zice despre un cozonac că-i chec, nu de alta, dar amândouă se coc în tăvi lungi și cam seamănă așa la formă.


Așa că e timpul să fac o mini teorie a ce înseamnă cupcakes, muffins și brioșe, cum le deosebil după gust și aspect.


Dacă despre cupcakes și muffins am mai scris, despre brioșe (brioche) încă nu, așa încât o să încep cu ele.


Brioșele fac parte, alături de pain au lait and pain aux raisins, din categoria Viennoiserie și sunt niște cozonaci în miniatură (cam cum cupcakes sunt torturi în miniatură). Aluatul de brioche este bogat în ouă și unt și este un aluat dospit! Asta înseamnă că folosim drojdie ca agent de afânare și îl lăsăm la crescut, așa cum am lăsa o pâine sau un cozonac. Ca și muffins, brioșele pot fi umplute cu fructe uscate, ciocolată sau alte ingrediente, și nu au gazură sau frosting (cel mult sunt unse cu ou bătut), dar cam aici se opresc asemănările. În general, brioșele se consumă la micul dejun, mai rar la desert sau la ceai.


La muffins folosim în general aluat de pandișpan (există și excepții, am și eu rețete de muffins făcute cu unt în loc de ulei, spre exemplu). Asta înseamnă că amestecăm ingredientele uscate și cele umede în boluri separate, după care le combinăm, preferabil cu un tel sau o spatulă, rapid, fără prea multe fițe. Nici muffins nu au în general frosting, eventual pot avea o glazură, și sunt potrivite pentru micul dejun datorită fructelor, nucilor sau semințele din compoziție. De semenea, muffins pot fi și sărate, spre deosebire de cupcakes și brioche, care sunt doar dulci.


Cupcakes - așa cum spuneam mai sus - sunt torturi în miniatură. Blatul se face prin metoda „creaming” - se bate bine untul cu zahărul până devine cremos, apoi se adaugă restul ingredientelor. De aceea, aluatul este mai fin. De asemenea, în aluat nu prea se pun fructe întregi sau alte ingediente care să se simtă la mestecat, dar uneori se poate folosi piure de fructe pentru a-l aroma. Caracteristica definitorie pentru cupcakes este frostingul (colorat sau nu, decorat sau nu), care poate fi cremă de unt, frosting din cremă de brânză, frișcă sau ganache.


Sper ca aceste informații să fie utile în a diferenția între aceste 3 tipuri de prăjituri. Brioșe nu am făcut încă, dar pentru rețete de cupcakes și muffins, vă invit să vizitați pagina Index.

Urmăreşte-ne!
bottom of page